| Author |
Topic  |
|
PeterBB
Lekman

36 Posts |
Posted - 28 Aug 2011 : 23:33:06
|
Jag funderar över vapens betydelse..sär den med röd lejon! Det är inte så vanlig att man har lejon i ena sköld, så det måste betyde något??!!
Insert Image:  |
Edited by - PeterBB on 28 Aug 2011 23:36:05 |
|
|
E.H.
Härold

161 Posts |
Posted - 29 Aug 2011 : 07:33:58
|
| Nej, det har ingen särskild betydelse. |
 |
|
|
Mats Persson
Rikshärold

Sweden
2007 Posts |
Posted - 29 Aug 2011 : 10:21:04
|
Lejon är en av de vanligaste bilderna i heraldiken. |
 |
|
|
Isenberger Herold
Härold

Germany
117 Posts |
|
|
PeterBB
Lekman

36 Posts |
Posted - 29 Aug 2011 : 14:35:04
|
Jag lyckats inte att sätta in nya bild här...jag vill visa en andra bild som var målat i 1572, den vapen med träden har en vitt bakgrund istället för guld, vilken är korrekt färga.
Jag funderar om man kan tar reda på vilken släkten hade träden i vapen och vilken släkten hade rödlejon i vapen?
Den enda jag vet att den första man kom från Arnhem, Holland - men jag vet inget om hans förfäder. Kan man hjälpa mig med detta?
|
 |
|
|
Stridh
Vapenkung

Sweden
550 Posts |
Posted - 29 Aug 2011 : 16:22:55
|
quote: Mats Persson Posted - 29 Aug 2011 : 10:21:04 -------------------------------------------------------------------------------- Lejon är en av de vanligaste bilderna i heraldiken.
Det måste jag nog hålla med om!
****************** TAG STRID |
 |
|
|
Isenberger Herold
Härold

Germany
117 Posts |
Posted - 30 Aug 2011 : 12:40:13
|
Arnhem, Holland ... Det hörde väl ätten Nassau.
 |
 |
|
|
PeterBB
Lekman

36 Posts |
Posted - 30 Aug 2011 : 21:10:24
|
quote: Originally posted by Isenberger Herold
Arnhem, Holland ... Det hörde väl ätten Nassau.

Jag har precist tittat efter och det är mycket lika som min..fastän min är spegelvända och rödfärga!! Har ätten Nassau flera olika vapen eller endast en enda? |
 |
|
|
Ungnad
Vapenkung

Sweden
531 Posts |
Posted - 31 Aug 2011 : 11:15:22
|
Det är väldigt olikt Nassau. Ingen av tinkturerna stämmer och fältet är besådd med rutor, inte biljetter (WP:s översättning). Lejon är som sagt vanligt förekommande.
Filnamnet är ju coatofarms-worm.jpg, och en Google-sökning på namnet Worm leder till ett liknande vapen. |
 |
|
|
PeterBB
Lekman

36 Posts |
Posted - 31 Aug 2011 : 12:24:59
|
Den äldste vapen som jag har bildet på är med flertal biljetter...och den här som jag har sattat upp är en senare med några mindre felaktig mönster som färga!
Den korrekt vapen skall vara med Biljetter, alltså inte rutar och fält med träd med guld i bakgrund skall vara vittfärga!
Problem är att jag inte kan sätta in den nya bild..vet ej varför!
Dessutom undrar jag över varför är det ganska lika som de Nassau-vapen, de har lejon och biljetter liksom våras - störrest skillnar mellan de två vapen är dock färga och spegelvända lejonen!
Dessutom om man goggle "worm" kom man även till count Worm (Greve Worm), där kan man se att Greve Worm och Ätten Nassau har exakt samma vapen och våras vapen kom även från Ätten Worm, därmot har vi annorlunda utseende än deras? Undrar ju vad är orsak till detta? |
 |
|
|
Ungnad
Vapenkung

Sweden
531 Posts |
Posted - 31 Aug 2011 : 16:22:27
|
Det vapen du lagt upp verkar vara ett alliansvapen, dvs. två äkta makars kombinerade vapen. Mannens vapen (lejonet) har spegelvänts för att inte ha ryggen mot kvinnans.
Vet du något om vapnets bärare? |
 |
|
|
PeterBB
Lekman

36 Posts |
Posted - 31 Aug 2011 : 16:43:38
|
Aha, det se man! Du fråga om jag har information om bärare - Ja, det är bl.a.
Peder Belcken WORM (Har inget date om honom men antagligen födt han omkring 1435)
Son: Jacob WORM (Har inget date om honom men antagligen födt han omkring 1465)
Son av Jacob Worm; Stephen von Steen WORM, ca 1495 - 3 Jul 1567 Arnhem, Gelderen Hustru Anne WORMS ca 1510 - 16 Mar 1592 Arnhem, Gelderen
Jag söker flera upplysning och tar emot med tacksam nya uppgifter om dessa eller vapen! |
 |
|
|
Laneryd
Vapenkung

834 Posts |
Posted - 31 Aug 2011 : 18:15:29
|
Rietstap´s Armorial har blasonering på franska för familjen WORM:
Worm Parti: au 1, d'or, au lion de gueules, acc. de neuf losanges d'azur, rangées en orle; au 2, d'argent, ā un arbre terrassé de sinople.
Eget försök till översättning: (Inom parentes tillagt biljetter efter Joakims bild.)
Kluven, 1. i guld ett rött lejon åtföljt av nio blåa snedrutor (biljetter) ordnade i en infattning, 2. i silver ett träd på en mark, allt grönt.
|
Edited by - Laneryd on 01 Sep 2011 10:20:05 |
 |
|
|
PeterBB
Lekman

36 Posts |
Posted - 31 Aug 2011 : 18:20:59
|
Laneryd,
Har du en link så att man kan check detta? |
 |
|
|
Laneryd
Vapenkung

834 Posts |
|
|
PeterBB
Lekman

36 Posts |
Posted - 31 Aug 2011 : 20:30:19
|
| Tack för link! Synd att det står inte så mycket där!! |
 |
|
|
Joakim Spuller
Härold

Sweden
389 Posts |
|
|
PeterBB
Lekman

36 Posts |
Posted - 01 Sep 2011 : 15:15:18
|
| Ja det är dem! Men min fråga kvarstå..vad är deras bakgrund och om de har en förbindelse till Nassau? |
 |
|
|
Joakim Spuller
Härold

Sweden
389 Posts |
Posted - 01 Sep 2011 : 15:22:36
|
När jag sökte på Worm kommer 'Danemark' och 'Gelderland' upp.
|
 |
|
|
PeterBB
Lekman

36 Posts |
Posted - 01 Sep 2011 : 15:27:41
|
quote: Originally posted by Joakim Berggren
När jag sökte på Worm kommer 'Danemark' och 'Gelderland' upp.
Ja, Danmark kom de till första i 1567 från Gelderland, Holland. Men innan dess vet vi inget om dem och jag har försökt att goggle dem som Worm och Gelder - resultat NOLL!
Om det är en borgerlig eller adliga släkter vet jag ej! |
 |
|
|
PeterBB
Lekman

36 Posts |
Posted - 02 Sep 2011 : 23:21:55
|
Jo, när man nu granskar närmast på de två olika vapener så kan man se att det finns några skillnar mellan dessa.
1. Lejon ligger olika, rygg för/mot den andra skölden 2. Biljetter färga i den här i gröna, det skulle vara i röd. Medan den andra är i blå. 3. Antal på biljetter
Vad kan det beror?
Det skrev förut om ätten Nassau och jag hittade en link http://www.geerts.com/Holland/house-orange1.htm - där kan man se en liknade vapen, fastän olika färga. Men kan det betyder att det finns en länk mellan Worm och Nassau? |
 |
|
Topic  |
|