Så här blir du medlem

• Medlem 150 kr (Prenumeration=medlemskap)
  • Familjemedlem 50 kr
  • Utrikes boende 200 kr

Vi är särskilt stolta över att inte ha ändrat medlemsavgiften sedan 2001.

Betala till vårt Plusgiro

Du betalar din medlemsavgift till Plusgiro 22 27 90 – 8. Du kan också betala i vår e-handel.
När din betalning har registrerats får du ett välkomstbrev .

Om du bor utomlands:
Då är det lättast att betala via PayPal i vår e-handel.

Eller så kan du använda din bank
IBAN (PG) SE05 9500 0099 6042 0222 7908 (NDEASESS)
IBAN (BG) SE89 8000 0844 0015 4002 6869 (SWEDSESS)

Kontakta oss

Har du frågor om ditt medlemskap ska du kontakta vår biträdande kassör Lennart Wasling.
E-post: lennart@heraldik.se

Då har du lämnat föreningen

Om du inte har betalat din medlemsavgift före den 1 september året efter du senast var medlem anses du ha lämnat föreningen. Du får alltså två nummer tillsammans med en påminnelse innan du anses ha slutat i föreningen.

Utflykt till Varnhem 2022, med bland annat Franz Jonzon och Joakim Wennberg.

Detta får du som medlem

Vi i Svenska Heraldiska Föreningen vill att du ska dela vår glädje i heraldik. Därför arbetar vi för att sprida kunskap om detta vårt ämne. Vill du vara en del av vår gemenskap är du hjärtligt välkommen.

Som medlem är du med och stödjer heraldiken i Sverige, och som medlem ska du självklart också få något tillbaka. Detta är det du får som medlem.

1 Medlemstidningen Vapenbilden

Som medlem får du 4 gånger om året tidningen Vapenbilden. Den är på 32-40 sidor och innehåller artiklar om nytt och gammalt som du inte hittar någon annanstans.
Läs mer om Vapenbilden.

Som medlem får du också möjlighet att köpa äldre nummer av Vapenbilden till ett förmånligt pris. Beställning görs direkt hos kassören.

2 En plats i föreningens vapenrulla

Alla medlemmar som har ett vapen får det uppritat och publicerat i vår vapenrulla. Den finns dels på nätet, dels i vår matrikel som kommer var annat år.  Du som varit medlem de senaste två åren kommer att tas med i matrikeln, liksom du som är ny medlem före 1 mars det året matrikeln kommer ut.
Titta in i vår medlemsvapenrulla.
Vill du köpa loss teckningen av vårt vapen kostar det 200 kronor, som till 100% går till konstnären.

3 Rabatt i shoppen

Som medlem får du såklart bättre priser på allt vi har i shoppen. Här finns både assessorer och böcker ur skriftserien samt annat vi får förmånen att sälja.
Köp något i shoppen.

4 Inbjudan med förtur

Vi har regelbundet utflykter (nu när Corona är över) och som medlem har du självklart förtur när vi har begränsade platser.  För även om vi vill att alla ska få chansen vill vi ändå att du ska få lite mer chans än icke-medlemmar.
Här finns våra evenemang.

Vi vill mer

Styrelsen jobbar nu på att göra det ännu bättre för dig att vara medlem men alla erbjudanden till trots så vill ju framför allt att du är medlem för att du vill stödja heraldikens spridning.

Medlemsresa i Sjuhärad på 1990-talet. Perolow Jonsson-Falck guidar i Hällstad inför bland annat Gudrun Johansson, Rune Torstensson, Henric Åsklund och Ingemar Apelstig.

Det som är öppet för alla

Vår förenings syfte är:

• att främja intresset för heraldik och forskning i ämnet
  • att genom publikationer, föreläsningar, samverkan med andra verksamma krafter med heraldiska intressen och på annat sätt fördjupa och förmedla kunskap inom området.

Då duger det inte att bara fokusera på våra medlemmar. Vi måste också nå ut till en större allmänhet. idag gör vi det på flera sätt.

1 Hemsidan

Vår hemsida är vår plattform på internet.  Här presenterar vi förstås föreningen, men vi vill också vara en stabil plattform för kunskap och förmedlare av kontakter till heraldiker runt om i Sverige.  Här på hemsidan ska alla intresserade å veta allt det som inte finns att hitta i andra böcker, eller åtminstone få klarhet i det som är svårt att få grepp om.

2 Skriftserien

Fördjupningen finns i skriftserien.  Vi har hittills givit ut fem böcker och fler kommer det att bli.

3 Svenskt vapenregister

Vi vill att fler ska kunna känna att deras vapen är skyddat. Därför skapade vi 2005 Svenskt vapenregister dit alla kan anmäla sitt vapen. För endast 300 kronor behandlar vi ansökan och ger ett utlåtande. Blir vapnet godkänt förs det in i registret. Vi tycker att  det är viktigt att den som antar ett vapen också gör detta känt för andra som är intresserade av heraldik eftersom det inte finns något lagskydd för borgerliga vapen.
Här kan du läsa mer om Svenskt vapenregister

3 Databasen Källan

Sedan 2004 har vi fyllt på vår heraldiska databas KÄLLAN som nu innehåller tusentals ofrälse/borgerliga vapen, och bara från Sverige. Denna är inget register utan här finns såväl adliga som offentliga och borgerliga vapen från nu och tillbaka till medeltiden. Här finns även påhittade och falska vapen för vi vill även att man ska känna till dem.

4 Seminarier

Vi har seminarier och föreläsningar om heraldiska ämnen, och numera ofta på länk så att man kan ta del utav dem var man än befinner sig. Dessa sammankomster brukar vi arrangera tillsammans med andra heraldiska föreningar i Norden.

5 Medverkan på mässor

Vi finns oregelbundet på olika mässor, medeltidsdagar, släktforskardagar mm mm runt om i landet. Här finns vi för att synas och för att skapa kontakter.

Svenska Heraldiska Föreningen har idag nästan 700 medlemmar runt om i Sverige. På några håll har vi mer lokala aktiviteter, som i Lund/Malmö, Stockholm och Göteborg/Borås.

GDPR

Vi tar den personliga integriteten på allvar. Därför har vi samlat information angående artikel 6 och 13 dataskyddsförordningen (GDPR) i ett dokument. Du hittar informationen här.

Svenska Heraldiska Föreningen har organisationsnummer 857209-0366